Uchwała Nr XXXIII.345.2021 Rady Miejskiej w PRUSZKOWIE w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Miasta Pruszkowa
Na podstawie art. 5a ust. 1 i 2 oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, 1378) uchwala się, co następuje:
§ 1.1. Konsultacje społeczne przeprowadza się na terenie Miasta Pruszkowa:
1) w przypadkach przewidzianych w przepisach prawa;
2) w sprawach ważnych dla gminy.
2. Konsultacje przeprowadza się w celu:
1) zapewnienia mieszkańcom uczestnictwa w procesie podejmowania rozstrzygnięć bezpośrednio wpływających na sposób lub jakość ich życia;
2) aktywizacji środowisk lokalnych, rozwoju samorządności i kształtowania poczucia odpowiedzialności z funkcjonowanie miasta;
3) polepszania współpracy organów miasta z mieszkańcami oraz wzmacniania i realizowania idei leżących u podstaw tworzenia wspólnoty samorządowej;
4) zbierania opinii, uwag i propozycji w określonej sprawie dla wyboru optymalnych rozwiązań.
§ 2.1. Konsultacje z mieszkańcami mogą być przeprowadzane z inicjatywy:
1) każdego z organów Miasta Pruszkowa;
2) co najmniej trzech organizacji pozarządowych działających na terenie Miasta Pruszkowa w zakresie ich działania, które złożyły wniosek o przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami;
3) grupy co najmniej 50-mieszkańców Miasta Pruszkowa, którzy złożyli wniosek o przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami.
2. Podstawą do stwierdzenia prawa osoby zainteresowanej do uczestniczenia w konsultacjach społecznych jest jej oświadczenie o byciu mieszkańcem Miasta Pruszkowa.
§ 2a.1. Konsultacje społeczne mogą być prowadzone zdalnie z wykorzystaniem systemów elektronicznych.
2. Systemy elektroniczne mogą być wykorzystywane w szczególności do:
1) do składania wniosków o przeprowadzenie konsultacji społecznych;
2) wygenerowania listy poparcia wniosku o przeprowadzenie konsultacji społecznych zawierającej nastepujące dane:
a) oznaczenie wniosku pod jakim udzielane jest poparcie;
b) imię;
c) nazwisko;
d) adres e-mail;
e) miejsce - zamieszkania;
f) oświadczenie o byciu mieszkańcem miasta Pruszkowa.
3) udzielenia poparcia pod kandydaturami o których mowa w § 8 ust. 3;
4) organizowania pracy rady społecznej.
§ 3.1. Wniosek o przeprowadzenie konsultacji z mieszkańcami zawiera:
1) przedmiot i cel konsultacji z uzasadnieniem;
2) proponowany termin przeprowadzenia konsultacji;
3) dane wnioskodawcy oraz osoby upoważnionej do kontaktów. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1.
2. Wnioskodawca może określić sposób i formę przeprowadzenia konsultacji z katalogu zawartego w § 12.
3. Wniosek zgłaszany przez grupę mieszkańców zawiera listę mieszkańców Miasta Pruszkowa popierających wniosek – zgodnie z załącznikiem nr 2.
4. Jeśli wniosek grupy mieszkańców lub co najmniej trzech organizacji pozarządowych nie spełnia wymogów formalnych określonych w ust. 1 i 3, Prezydent Miasta Pruszkowa, w terminie 7 dni od dnia jego złożenia, wzywa osobę upoważnioną we wniosku, do uzupełnienia braków formalnych, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.
5. Wezwanie zawiera wskazanie braków formalnych wniosku.
6. Wniosek, którego braki nie zostały uzupełnione w wyznaczonym terminie pozostawia się bez rozpoznania.
§ 4.1. Prezydent Miasta Pruszkowa, celem zasięgnięcia opinii Rady Społecznej, w terminie 14 dni
od złożenia wniosku spełniającego wymogi formalne przekazuje Radzie Społecznej wniosek o przeprowadzenie konsultacji wraz z analizą formy i możliwości ich przeprowadzenia. Rada Społeczna w terminie 30 dni od dnia przekazania jej wniosku o przeprowadzenie konsultacji wraz z analizą formy i możliwości ich przeprowadzenia przekazuje Prezydentowi Miasta Pruszkowa opinię dotyczącą konsultacji będących przedmiotem wniosku.
2. Do konsultacji z inicjatywy organów Miasta Pruszkowa ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§ 5.1. Prezydent Miasta Pruszkowa tworzy rejestr wniosków i konsultacji społecznych, który jest uzupełniany na bieżąco.
2. Celem prowadzenia rejestru jest monitorowanie i bieżące informowanie społeczeństwa o przebiegu procesu konsultacji, poczynając od wpłynięcia wniosku, poprzez kolejne etapy procesu aż do raportu wyników konsultacji lub uzasadnienia odrzucenia wniosku
3. Rejestr jest publikowany w sposób zwyczajowo przyjęty, m.in. w Biuletynie Informacji Publicznej.
§ 6.1. Prezydent Miasta Pruszkowa zarządza konsultacje:
1) z własnej inicjatywy;
2) na podstawie uchwały Rady Miasta Pruszkowa.
2. Prezydent może zarządzić konsultacje społeczne na podstawie wniosku, o którym mowa
w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3.
3. Prezydent Miasta nie później niż w terminie 45 dni od wpłynięcia wniosku spełniającego wymogi formalne i po przekazaniu przez Radę Społeczną Prezydentowi Miasta Pruszkowa opinii dotyczącej konsultacji będących przedmiotem wniosku określa metodę, formę, termin rozpoczęcia i zakończenia konsultacji oraz przeprowadza je w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące.
4. Opinia Rady Społecznej ma charakter doradczy. Brak opinii nie wstrzymuje wydania rozstrzygnięcia Prezydenta Miasta Pruszkowa o rozpoczęciu procedury konsultacji.
§ 7.Prezydent Miasta Pruszkowa niezwłocznie publikuje w rejestrze, o którym mowa w § 5 informacje:
1) o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania;
2) o odmowie przeprowadzenia konsultacji społecznych wraz uzasadnieniem.
§ 8.1. Tworzy się Radę Społeczną do spraw konsultacji, która jest zespołem doradczym.
2. Prezydent Miasta Pruszkowa powołuje w drodze zarządzenia członków Rady Społecznej spośród:
1) pracowników Urzędu Miasta w Pruszkowie – 3 członków;
2) radnych Rady Miasta Pruszkowa – 3 członków wybranych przez Radę Miasta;
3) mieszkańców Miasta Pruszkowa – 4 członków w drodze naboru;
4) przedstawicieli organizacji pozarządowych – 3 członków w drodze naboru;
5) przedstawicieli Młodzieżowej Rady Miasta – 1;
6) przedstawicieli Rady Seniorów – 1.
3. Kandydatury mieszkańców na członków Rady Społecznej przedstawione Prezydentowi Miasta Pruszkowa muszą być poparte co najmniej 30 głosami mieszkańców.
4. Kandydatury przedstawicieli organizacji pozarządowych przedstawiają pisemną rekomendację od organu upoważnionego do reprezentacji. Każda organizacja ma prawo rekomendować jednego przedstawiciela.
5. Kandydaci do Rady Społecznej powinni cechować się wiedzą, doświadczeniem w zakresie prowadzenia konsultacji lub aktywnością społeczną.
6. W przypadku większej liczby kandydatów Prezydent Miasta przeprowadza jawne losowanie.
7. Wymiana przedstawicieli organów Miasta Pruszkowa oraz rad konsultacyjnych następuje z upływem ich kadencji.
8. Prezydent odwołuje członków Rady Społecznej na wniosek jej przewodniczącego z powodu trzech kolejnych nieusprawiedliwionych nieobecności na posiedzeniach.
9. Członkostwo w Radzie Społecznej ustaje na skutek rezygnacji lub odwołania.
10. Członek Rady Społecznej składa na piśmie rezygnację Prezydentowi Miasta Pruszkowa.
11. Ustanie członkostwa w Radzie Społecznej stwierdza Prezydent Miasta Pruszkowa w drodze zarządzenia.
12. Uzupełnienie składu Rady Społecznej następuje nie później niż w okresie 3 miesięcy od powstania wakatu.
13. Ogłoszenie o naborze kandydatów do Rady Społecznej publikuje się na stronie internetowej miasta, w Biuletynie Informacji Publicznej, na słupach ogłoszeniowych oraz za pośrednictwem korespondencji elektronicznej wysyłając zawiadomienie do organizacji pozarządowych działających na terenie miasta Pruszkowa. Ogłoszenie podlega publikacji nie krótszej niż 14 dni.
§ 9.1. Kadencja członków Rady Społecznej trwa 5 lat.
2. Rada Społeczna wybiera ze swojego grona: przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego i sekretarza rady.
3. Przewodniczący Rady Społecznej zarządza jej pracami i reprezentuje radę na zewnątrz.
4. Rada Społeczna tworzy regulamin pracy, który jest zatwierdzany zarządzeniem Prezydenta Miasta.
5. Członkowie Rady Społecznej pełnią swoje funkcje nieodpłatnie.
6. Obsługę Rady Społecznej zapewnia Prezydent Miasta Pruszkowa.
§ 10.1. Do zadań Rady Społecznej należy:
1) opiniowanie wniosków będących przedmiotem konsultacji społecznych na terenie miasta Pruszkowa z inicjatyw wymienionych w § 2 ust. 1;
2) wspieranie Prezydenta Miasta Pruszkowa w sporządzaniu sprawozdań, o których mowa w § 13 oraz innych dokumentów dotyczących konsultacji społecznych;
3) wykonywanie zadań wynikających z innych uchwał w zakresie konsultacji;
4) wskazywanie tematów, które powinny być poddane konsultacjom społecznym;
5) zbieranie doświadczeń i przedstawianie opinii w zakresie rzetelności przeprowadzonych konsultacji społecznych;
6) proponowanie form konsultacji oraz metod ich ewaluacji ujętych w katalogu dobrych praktyk opisanych
w § 12.
§ 11.Konsultacje społeczne powinny być przeprowadzane na etapie tworzenia założeń lub prac nad wstępną wersją dokumentów, programów, przedsięwzięć, a w przypadku inwestycji na etapie przygotowań do ich rozpoczęcia.
§ 12.1. Konsultacje przeprowadza się z należytą starannością, w sposób reprezentatywny i dający rzeczywisty obraz opinii mieszkańców przedmiotowego obszaru miasta, z użyciem dostępnych metod ilościowych i jakościowych, określanych jako dobre praktyki prowadzenia konsultacji społecznych.
2. Konsultacje przeprowadza się z wykorzystaniem dostosowanych do sytuacji metod:
1) wywiad kwestionariuszowy;
2) ankieta komputerowa wypełniana samodzielnie;
3) badania telefoniczne;
4) sonda uliczna;
5) głosowanie kumulatywne;
6) indywidualne wywiady;
7) zogniskowane wywiady grupowe (grupy fokusowe);
8) studium przypadku;
9) panel ekspercki;
10) debata społeczna;
11) spacery badawcze;
12) mapowanie problemów;
13) protokołowane bezpośrednie spotkania z uczestnikami konsultacji, prowadzone w sposób umożliwiający składanie wniosków i uwag.
§ 13.Prezydent Miasta Pruszkowa przedstawia Radzie Miasta Pruszkowa wyniki konsultacji w postaci sprawozdania wraz ze stanowiskiem rozstrzygnięcia sprawy i publikuje w rejestrze, o którym mowa w § 5, nie później niż 30 dni od zakończenia konsultacji.
§ 14.Wyniki konsultacji nie wiążą organów Miasta Pruszkowa.
§ 15.1. Prezydent Miasta Pruszkowa powołuje Radę Społeczną ds. konsultacji w terminie 2 miesięcy
od wejścia w życie uchwały.
2. Prezydent Miasta Pruszkowa w zarządzeniu o powołaniu Rady Społecznej określa termin jej pierwszego posiedzenia, które odbywa się nie później niż w ciągu 14 dni od wydania zarządzenia.
3. Prezydent Miasta prowadzi pierwsze posiedzenie Rady Społecznej do wyboru przewodniczącego rady.
§ 16.Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Pruszkowa.
§ 17.Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.